Monday, February 13, 2017

Sinusitis


Foto : internet


SINUSITIS

Apa itu Sinusitis ?

Saya yakin awak semua dah pernah dengar perkataan Sinusitis..kan!

Tapi saya yakin juga masih ramai lagi di luar sana, yang masih tak tahu apa benda tu..Sinusitis…. So saya nak kongsikan sikit info apa yang saya tahu dengan awak semua…

Takrif
Sinusitis dikenal juga sebagai rhinosinusitis, ialah pembengkakan dari sinus (terdapat 6 sinus iaitu 3 di kiri dan 3 di kanan).

Ia boleh disebabkan oleh 


2) alergi

3) masalah-masalah auto imunitas

4) Jika disebabkan oleh virus, biasanya akan sembuh dengan sendirinya dalam 10 hari.


Sinusitis berasal dari akar bahasa Latinnya.

Secara umumnya dalam kedoktoran itis bererti peradangan kerana itu sinusitis adalah suatu peradangan sinus paranasal.

Sinusitis adalah peradangan, atau pembengkakan, dari jaringan yang melapisi sinus. Biasanya sinus berisi udara, tetapi ketika sinus tersumbat dan berisi cairan, kuman (bakteri, virus, dan jamur) dapat berkembang dan menyebabkan infeksi.


Pembengkakan boleh berlaku di sekitar rongga hidung terdapat 4 sinus iaitu 

1) sinus maksilaris ( terletak di pipi)

2) sinus etmoidalis ( kedua mata)

3) sinus frontalis (terletak di dahi)

4) sinus sfenoidalis ( terletak di belakang dahi).



Okey cukup dulu…Cuba faham yang ni dulu…Nanti secara beransur-ansur saya perluaskan penjelasannya.

Klik di sini

No comments:

Post a Comment